In de series van Above probeer ik zoveel mogelijk in elke aflevering een thema te hanteren rondom een object of een gebied waar ik de opnames van maak. De serie laat vaak vanuit een unieke hoek beelden zien die je met een normale camera op de grond niet kunt maken. Een combinatie van beide camera’s heeft wel mijn voorkeur omdat zo de verschillen beter te zien zijn. Maar soms is de drone ook prima in staat om die opnames op lagere hoogtes te maken.

De zesentwintigste aflevering van Above met de titel ‘Dancing with drones’ is een portret van mijn reizen met mijn kleine vriend Stitch, familie en vrienden op Terschelling. De beelden recht boven de kleine Stitch rennend over het strand zijn gemaakt aan het eind van een sessie filmen. Meestal laat ik voordat de accu leeg is de drone iets verderop en buiten het bereik van hem op het strand landen. Maar helaas, hij was mij die dag iets te snel af.

Stitch knalde als een haas over het strand richting de drone en daardoor moest ik hem wel op een andere plek laten landen. Drone weer de lucht in, camera recht naar beneden gericht en ja hoor, meneer ging er weer als een haas achteraan. Hij wilde die zoemende prooi te pakken krijgen. En zo, vanaf een hoogte van enkele tientallen meters maakte ik deze opnames. Het strand helemaal leeg om hem heen, volledig in zijn element en maar rennen achter die zoemende drone aan.

Met de drone in de turbo stand kan hij snelheden halen van rond de 70 Km/uur. Dat houd Stitch niet bij en zo kan ik hem vaak na een flink stuk rennen weer vol gas terug laten vliegen en dan snel laten landen. Dan ik de drone op tijd oppakken voordat meneer hijgend terug is gerend om naast mij piepend omhoog te kijken, met die fanatieke blik in zijn ogen.

Is het je trouwens opgevallen dat Stitch de schaduw heeft van een kat? Zijn lichamelijke vorm wordt door de lager staande zon vervormd. Maar net als drones moet hij helemaal niets van katten hebben. Hij heeft vroeg in zijn leven helaas na een vriendelijke benadering de nagels vol op zijn neus gekregen. Sindsdien is de liefde voor katten over en houd hij wijselijk afstand, totdat ze de benen nemen, dan wil meneer nog wel eens een kort sprintje trekken.

De opnames in deze aflevering zijn allemaal gemaakt met Stitch in de buurt. Samen met Gerrit op de punt van Terschelling met de zandplaten en Vlieland vlakbij. Maar ook samen met Annelies, Ella, Romy en Peter op het strand bij strandpaviljoen Heartbreak Hotel. Allemaal genietend van de zon boven dit prachtige eiland met zijn schone natuur en de drone keek over ieders schouder mee, zij het vanaf de grond in de duinen tot enkele meters boven het strand, zee en ergens tussen de 50 en 120 meter in de lucht.

Nog even over de technische details. Deze aflevering is gefilmd met de DJI Mavic Pro in een vlak profiel. Als je de eerste keer die beelden ziet lijkt het net alsof ze gefilmd zijn in de mist. De kleur informatie keert terug zodra je dat hebt corrigeert. Voor de kleurcorrecties, grading en de minimaal toegepaste effects heb ik gebruik gemaakt van de MotionVFX plugin mFilmlook. Deze plugin bied een alles in een oplossing voor alle drie handelingen.

De plugin bied een snelkeuze menu wat geïntegreerd is in het hoofdscherm van Final Cut Pro X. Hierdoor blijft de film zelf zichtbaar en kun je snel en eenvoudig kiezen welke aanpassingen je wilt maken: kleur corrects, grading, effects, lens effects etc. Per keuze kun je daarna rechts in het scherm met de sliders in elke groep de instellingen aanpassen.

mFilmlook

Zoals je hierboven kunt zien maakt de plugin het een flink stuk gemakkelijker om je keuzes te maken en dat is precies wat je nodig hebt bij het produceren van een wekelijkse Youtube serie. Toch blijft elke aflevering uniek. De plugin bevat een set presets en kan ook gebruik maken van eerder aangeschafte LUT bestanden.

Toch is het oppassen geblazen. LUT bestanden worden online vaak gepresenteerd als een ‘alles-in-1’ oplossing voor je opnames. Toch moet je eerst zorgen voor een goede kleurcorrectie door je hele sequence heen en daarna kun je een LUT bestand toepassen. Eenmaal toegepast is het ook aan te raden om te kijken of dat bestand niet een van je opnames dusdanig veranderd dat het een ongewenst effect geeft. Blijf kijken en vergelijken, voordat je de video publiceert.