Het is nog geen tegenvaller. Hopelijk is het eerder een uitstel naar de C1 classificatie voor de DJI Mavic Air2S, die voor het eind van januari door DJI was aangekondigd. Dit is door een onvoorziene wending uitgesteld tot Maart 2024 en hopelijk kan DJI dan aankondigen dat deze prachtige drone voor C1 door de EASA is goedgekeurd.

Het was het beste drone nieuws van eind 2023 toen het online voorbij kwam. Ik had de Air2S al een tijd in huis. Ik heb mijn A1/A2/A3 certificaten behaald en mocht tot eind 2023 daarmee volgens de toen nog geldende regels rondvliegen, fotograferen en filmen.

Daar is per 1 Januari 2024 verandering in gekomen. Nieuwe regels gelden en voorlopig mag er met legacy drones alleen op een minimale afstand van 150 meter tegenover mensen en gebouwen gevlogen worden. Op zich niet een heel groot probleem, omdat ik in veel gevallen dat allang deed. Maaer met een C1 classificatie zou er wel veel meer mogelijk worden.

De procedure voor de aanvraag is vrij eenvoudig. Zou EASA de drone goedkeuren, dan kan elke eigenaar via zijn DJI Fly app de aanvraag doen. Binnen drie tot vier weken ontvang je dan drie stickers die je op de drone moet plakken. Een op de linker zijkant, een op de linker voorarm en een in het batterij compartiment. Daarna moet je van alle drie een foto maken en uploaden naar de DJI website. DJI stuurt je daarna het officiële certificaat per post en die moet je vanaf dat moment altijd tijdens het vliegen meenemen. Het is wellicht handig om het document te laten plastificeren.

Maart is nog een maand van ons verwijderd. Het blijft nog even spannend en voor mij zijn er zijn twee scenario’s:

  • De C1 classificatie wordt niet toegewezen: dan wordt de Air2S op 150 meter afstand ingezet en als ik andere doelen wil filmen moeten investeren in een andere drone die kan vliegen in C0 of C1.
  • De C1 classificatie wordt wel toegewezen: dan zal ik een firmware update uitvoeren en de procedure moeten volgen voor de aanvraag van het certificaat. Dat kan dan nog tot Mei 2024 duren. Ik kruis mijn duimen en hoop voor de beste uitkomst.

De drone is een bijna onmisbare camera geworden die, mits het is toegestaan, prachtig beelden kan maken voor je video’s. Vooral de zogenaamde establisment shots, de opnames die wat laten zien van de omgeving waarin je je bevind. Achteraf bekeken had ik in mijn meest recente video nog een of twee van die opnames met gemak kunnen toevoegen. Ik heb inmiddels een klein archief aangelegd met opnames die ik door de jaren heen van het gebied heb gemaakt.

Er zijn meerdere keuzes te maken voor de toekomst. De Air2S valt precies in het midden wat gewicht betreft en deze drone heeft een fantastische videocamera die kan filmen in 5K video resolutie. De opvolger Mavic Air3 is veel groter en vooral zwaarder. Deze drone heeft wel twee 4K camera’s. Een met een 24mm lens en een met een 70mm zoom lens. Dat bied weer nieuwe mogelijkheden om te kunnen filmen.

De Mavic Mini 4 Pro is een drone die veel kleiner is en niet zwaarder dan 250 gram. Deze mag daarom vliegen in C0. Dat houd in dat je dichter op huizen en mensen mag vliegen, met de restrictie dat je geen privacy schend of boven groepen mensen gaat vliegen. Je moet dus bijvoorbeeld niet boven tuinen van buren gaan vliegen waar mensen liggen te zonnen, bij een buitenconcert of evenement gaan filmen.

Een Mavic Mini 4 Pro heeft zijn voordelen: hij is kleiner en samen met wat extra accu’s is hij gemakkelijk mee te nemen in een rugtas. Wat de stabiliteit in de wind betreft moet je bij deze drone wat meer oppassen. Het is sowieso niet aan te bevelen om met deze drone met aflandige wind boven de zee te gaan vliegen. Doe je dat wel, houd dan rekening met je accu capaciteit en vlieg op tijd terug naar land.

De Air2S kan ook prachtige opnames maken bij weinig licht, ze maken er zelfs reclame mee. Maar helaas, na zonsondergang is het niet toegestaan om te vliegen. In het donker zie je ook geen obstakels die je moet ontwijken. Voor zonnige dagen heb ik twee setjes ND filters om het licht te kunnen dempen waardoor de sluitertijd van de camera niet omhoog vliegt, die is bij de Air2S namelijk niet handmatig in te stellen.

Gert

#Waddentrotter #Coaster - Landscape photographer & videographer. Friend of Stitch. http://Youtube.com/GertKracht en website: https://www.gertkracht.nl

Reacties zijn gesloten.